kiekendieven

(Deel van de) Triviale naam voor soorten behorend tot het genus Circus, subfamilie Circinae (familie Accipitridae, orde Falconiformes) en in het meervoud de algemene term voor de subfamilie. Kiekendieven zijn kosmopolieten en komen vooral voor in open gebieden zoals moerassen en heiden, ook in weilanden en akkers. Ze zijn meestal bruin, maar bij enkele soorten zijn de mannetjes (gedeeltelijk) blauwgrijs of zwartwit. Het zijn slanke, langvleugelige, langstaartige vogels met lange poten en vaak een ronde, uilachtige kop. Kiekendieven vliegen tijdens de jacht laag boven de grond heen en weer; als een prooi ontdekt is storten ze zich er bovenop. Prooi bestaat uit reptielen, amfibieƫn, kleine zoogdieren, grote insecten en kleine vogels. De prooi wordt doorgaans op de grond opgegeten. Het mannetje geeft bij het nest de prooi in de lucht over aan het vrouwtje. In tegenstelling tot de meeste roofvogels slapen kiekendieven meestal op de grond. Enkele noordelijke soorten trekken na de broedtijd zuidwaarts en leven 's winters vaak in groepen.

Alternative forms voor kiekendieven : Circus, kiekendief.

harriers.jpg