kraaien

(Deel van de) Meer dan 100 soorten tellende familie der Corvidae (Passeriformes, onderorde Oscines), maar ook gedeeltelijk gebruikt voor leden van het geslacht Corvus. Binnen dat geslacht worden ook 'Raaf' (grotere soorten), 'Roek' en 'Kauw' gebruikt; daarbuiten zijn het meest algemeen 'Gaai' en 'Ekster'. Een enkele keer zijn in vogelnamen de woorden 'kraai', raaf', 'ekster' verwerkt terwijl de vogel in kwestie niet tot deze familie behoort (bijvoorbeeld Hoornraaf, een Neushoornvogel). Kraaien zijn, voor zangvogels, grote vogels met een stevige, vrij lange snavel en stevige poten en tenen. De neusgaten zijn meestal rond en beschermd door vooruitstekende borstelharen. Typische kraaien zijn zwart met wat wit, bruin of grijs, of helemaal zwart, inclusief snavel en poten. Gaaien en eksters zijn vaak opvallend gekleurd. Er is geen verschil tussen de sexen of variatie in verenkleed tussen de seizoenen. Veel soorten zijn omnivoor en eten alles wat ze tegenkomen, inclusief eieren en jongen van andere vogels. Het voedsel wordt soms met een poot vastgehouden terwijl het met de snavel uiteengescheurd wordt. De roep is meestal luid, scherp en dissonant, maar sommige soorten zijn opvallend goed in staat roep of zang van andere vogels te imiteren. Kraaien komen in het algemeen in groepen voor en broeden vaak koloniaal, maar dat laatste niet noodzakelijkerwijs, zelfs niet soorten die buiten het broedseizoen in groepen voorkomen. In sommige soorten vormen paren een band voor het leven. Kraaien hebben een hoog sociaal en intelligentieniveau bereikt; hierdoor denkt men vaak dat ze op de evolutionaire ladder als zijnde ver ontwikkeld kunnen worden beschouwd. Zo wordt bijvoorbeeld hulp aan een in nood verkerend individu uit de groep verleend zonder dat er sprake hoeft te zijn van een paar- of familieband. De kraaienfamilie is zeer succesvol en bijna kosmopolitisch ('typische kraaien' komen niet voor op de Pacifische eilanden en in Zuid-Amerika), maar zijn het algemeenst in de gematigde gebieden van het Noordelijk Halfrond. De meeste soorten zijn standvogels, hoewel sommige binnen noordelijke gematigde zone trekbewegingen vertonen.

Alternative forms voor kraaien : Corvus, Cyanopica, Garrulus, kraai, Nucifraga, Perisoreus, Pica, Pyrrhocorax.

crows.jpg