kraanvogels

(Deel van de) Triviale naam voor soorten behorend tot de familie der Gruidae (Gruiformes, onderorde Grues), bestaande uit 15 soorten. Kraanvogels zijn grote vogels met lange nek, lange poten en een korte staart. De grootste soorten zijn 1,5 m hoog en hebben een spanwijdte van ± 2,4 m. De snavel is recht en heeft op beide zijden van de ondersnavel groeven; de neusgaten bevinden zich ongeveer halverwege de nasale groeven op de bovensnavel. De karakteristieke luide roep is trompet-achtig, maar bij sommige soorten meer fluitend. Het kleed (bij beide sexen gelijk) varieert van wit tot leigrijs met zwarte handpennen. De binnenste armpennen zijn sterk verlengd en gebogen en vormen een karakteristieke hangende bedekking over het achterste deel van het lichaam. Kraanvogels komen vooral voor in vlakten of moerasachtig terrein. Ze voeden zich met plantaardig materiaal, insecten en andere kleine dieren zoals muizen of vogels. Mannetjes en vrouwtjes blijven waarschijnlijk hun gehele leven bijelkaar (niet voor alle soorten met zekerheid vastgesteld). Bij veel soorten wordt paring of een ontmoeting voorafgegaan door een ceremoniële dans. Kraanvogels komen voor op alle continenten behalve Zuid-Amerika; alle noordelijke soorten zijn trekvogels. Bekende soorten zijn de Kraanvogel Grus grus (Oost-Europa tot Oost-Azië) en de Kroonkraanvogel Balearica pavonina uit Afrika (Oeganda's nationale embleem).

Alternative forms voor kraanvogels : Anthropoides, Grus, kraanvogel.

cranes.jpg