Histrionicus histrionicus

Histrionicus histrionicus (Linnaeus, 1758)

Harlekijneend

Duikeenden

Veldkenmerken. 38-45 cm. Een kleine, zeer donkere eend met korte snavel. Mannetje donker grijsblauw (lijkt op afstand zwart) met kastanjebruine flanken en wit gevlekt en gestreept patroon op kop, nek en borst; achterlichaam zwart met witte vlekken op zijden. Mannetje in vlucht met korte witte vleugelstreep en witte strepen op rug wen tertials; snavel grijsblauw. Vrouwtje dof zwartbruin met wit gevlekte onderborst en buik, twee witte vlekken voor het oog en witte vlek op oorstreek; snavel donker leigrijs. Juveniel als vrouwtje maar bovendelen bleker.

Geluid. Meestal zwijgzaam. Mannetje heeft laag, piepend gefluit, beginnend met twee aparte tonen en eindigend met aflopende triller; vrouwtje een krassend gekwaak.

Voorkomen. Broedt vrij algemeen op IJsland.

Habitat. In broedseizoen beperkt tot snelstromend water. 's Winters langs de kust.

Voedsel. Vangt duikend met gedeeltelijk geopende vleugels dierlijk voedsel van rotsen en stenen onder water. Voedsel 's winters bestaat uit schelpdieren, garnalen, en, in mindere mate, wormen en vis. 's Zomers insectenlarven, garnalen, waterkevers en kleine vis.

Ei. Zonder tekening. Basiskleur roomgeel/geelwit. Schaal glad, licht glanzend. Vorm lang subelliptisch/kort subelliptisch. Formaat 58 x 41 mm (50-62 x 39-43), gewicht 53 g.