Grus grus

Grus grus (Linnaeus, 1758)

Kraanvogel

Kraanvogels

Veldkenmerken. 110-120 cm. Een grote, gracieuze, reigerachtige vogel met hoofdzakelijk loodgrijs verenkleed. Witte band op zijkop en nek contrasteert met grijzig zwarte kin, keel en bovennek. Verlengde armpennen vormen een afhangende zwarte 'staart'; handpennen zwart. Van dichtbij is rode vlek op kruin zichtbaar. Snavel relatief korter dan bij reigers en ooievaars. Juveniel met bruine kop en nek; bovendelen donkerder, bruiner dan adult. Vliegt met gestrekte nek en regelmatige, langzame, maar krachtige vleugelslagen, afgewisseld met lange zweefvluchten. Loopt langzaam en bedachtzaam.

Geluid. Een luid trompetterend 'kroe'.

Voorkomen. Vrij algemene zomergast in Fenno-Scandinaviƫ en Oost-Europa, elders schaarser.

Habitat. In broedseizoen boomloze moerassen, veengebieden, heidevelden en natte gebieden met rietvelden. Buiten broedseizoen in open gebieden, zoals moerassen, lagunes, droge graslanden, landbouwgebieden.

Voedsel. Zoekt lopend voedsel op de grond, in ondiep water, of vegetatie. Eet voornamelijk plantedelen zoals wortels, wortelstokken, stengels, bladeren, vruchten en zaden. Ook ongewervelde (insecten, slakken, wormen) en gewervelde dieren (hagedissen, slangen, knaagdieren).